۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

دیار آشنای کهن

2) سرزمین گنجهای پنهان ----- ( بخش دوم )



خداوند مهربان را که سرزمین چهار فصل و زیبایمان را آفرید سپاس میگویم ، سرزمینی که با گنجهای پنهان و آشکار فراوان همچون خورشیدی تابناک در عرصه علم و هنر و حماسه همچنان میدرخشد هر چند چشمان حسودان و کینه دشنانش در فراز و نشیب تاریخ به این خاک مهربانی جفاها و ستم نمودند اما پایداری دلاوران و ایستادگی نام آورانش همیشه زبانزد خاص و عام بوده است.
در گوشه ای از برگ های زرین تاریخ پر افتخارمان نبردهای دلیرانه فرزندان برومند این مرز و بوم بر پیشانی پیشینه ایران زمین نمایان است و در برگ های نوشته و نانوشته تاریخ وجود و تلاش نام آوران و اندیشمندانش همچون ستاره های درخشان آشکار است.
در زمانه ای فردوسی با شاهنامه بیاد ماندنی اش آمد تا زبان و ادب و فرهنگ والایمان را جاودانه و زنده نماید اما نامهربانی و نامردمانی ها دید و آنچه باید قدرش میدانستند بها ندادند و قرن ها گذشت تا میراث جاویدانش برای جهانیان نمایان گردد.
در عصر های دیگر دانشمندان دیگری در زمینه های علمی،پزشکی،نجوم و .... آمدند و با توان بالایشان تحولی بزرگ ایجاد نمودند تا جایی که هم اکنون نیز از آثار علمی و پژوهشی شان جهانیان بهره ها بردند و میبرند اما هر یک در عصر خویش ناشناخته و غریب بوده اند چه بسا مورد هجوم و دشمنی قرار گرفتند و در سیاهچالها و محبس ها گرفتار حاکمان خود خواه و جاهلان زمانه شدند
ابوریحان بیرونی آن دانشمند عرصه علوم ریاضی و نجوم را محبوس کردند و بو علی سینا پزشک و دانشمند نام آور را به زندان افکندند و همچنان با برخی نام آوران چنان کردند که فقط ننگ دشمنان و حاکمان بیگانه پرست در مجموعه تاریخ یاد میشود اما با گذشت زمان نه تنها از افتخار و بزرگی بزرگان علم و هنر و فرهنگ این سرزمین جاویدان کم نشد بلکه هر چه میگذرد با عزت و افتخار بیشتری از آنان یاد میشود.
با نظری کوتاه به این موضوع بهتر است نگاهی هم به عصر و زمانه خویش داشته باشیم و آنانی که هم اکنون شاید گمنام و ناشناخته باشد اما با گذشت زمان جایگاه علمی و فرهنگی شان نمایان خواهد شد و چه زیباست پیش از آنکه مورد قضاوت آیندگان و تاریخ قرار بگیریم در زمان حاضر یادی نماییم از آنانی که با ابداع و ارائه طرحهای موثر در جهت زنده نگهداشتن فرهنگ و سوابق تاریخی مان گامهای ارزنده و بلندی برداشتند
بیاییم غربت سرزمین آشنایمان را با نزدیکی به دوستداران سرزمینمان دور سازیم تا آشنایان خانه ی مهر و دوستی ها نمایان شوند.

۲۶ نظر:

ali گفت...

درباره محبوس شدن ابوریجان بیرونی شنیده بودم و جالب بود

آریا گفت...

سلام.

این قانون طبیعت است .همیشه این انسانهای بزرگ هستند که باید تاوان حماقت افراد جاهل و نادان عصر خود را بپردازند.اندیشه های بزرگ و والا برای حاکمان ظالم و جابر خطرناک است نه ملتی بیخردو ساده لوح.

طالب گفت...

من نمیدانم که چرا حتما باید زمان بگذرد تا ما قدر بزرگان زمان خود را بدانیم.شاید به قول آریا این قانون طبیعت هست و شاید به خاطر این هست که با بودن در کنار بزرگان نقایص ما آشکار تر میگردد و ما تحمل دیدن عیب های خودمان را نداریم ولی نباید از واقعییت فرار کرد و بایداز بودن در کنار بزرگان به عنوان فرصتی برای بهتر کردن و کاملتر کردن خودمان استفاده کنیم.به امید آنکه همه بزرگان زمان ما در همین زمانی که هستیم شناخته شوند تا از آنان برای پیشرفت ایران زمین استفاده گردد.

ناشناس گفت...

سلام . واقعا که . این هم دانشمند داشته باشیم اینه همه بی بهره باشیم . واقعا جای تاسف داره واقعا .

رزیتا گفت...

باید قدر این گنجهای پنهان را تا زمانی که هستند بدانیم نه زمانی که کار از کار گذشت مثلا یک نمونه همین استادپاک و والا استاد یکیتا

ناشناس گفت...

چقد جالب خوب و پر محتوا بود ممنونم

گوهر گفت...

واقعا چرا دانشمندان و نخبگان میهن عزیزمون اینقدر رنج کشیدند ؟ چجوری باید ازشون تشکر کرد ؟

دیوانه گفت...

با سلام . دانشمندان هم عجب دردسرایی میکشنا . بعضی وقتا میگم خوب شد که دانشمند نشدم . وگرنه چقدر دردسر داشتم . خدا رو شکر

ناشناس گفت...

چرا گنج های پنهان همیشه ناشناخته هستن و همچنین مظلوم ؟

ناشناس گفت...

سلام،این عادت ما ایرانی ها شده که فقط بعد از رفتن انسان ها از اونها یاد میکنیم ولی مهم اینه که تو زمانی که انسان های بزرگ هستن باید قدرشون رو دونست.

ناشناس گفت...

واقعا باید قدر دانشمندان هر زمان رو دونست و ازشون به نفع احسن قدردانی کرد

حامد گفت...

این متن اینقدر در مورد ایران قشنگ گفته که آدم گریش میگیره

ناشناس گفت...

اینکه دشمنان بیایند و دانشمندان یه مملکت و این چنین آزار بدهند حرفی نیست ولی آشنا با این عزیزان اینچنین کند جای تعجب دارد ... !!!

ناشناس گفت...

خاک ایران گنج پروره و تعجبی هم نداره

صفا گفت...

درود بی پایان به همه دانشمندان و بزرگان این سرزمین مقدس که برای اعتلای آن سختی ها و مشقت های فراوان کشیدند.

ناشناس گفت...

عجب !!! اینطور که میگین همه چی از ایران بوده . یعنی اینقدر ایرانیان سر امد بودند

فرید گفت...

انشالله روزی برسه که از دانشمندامون برای پیشرفت سرزمینمون استفاده بشه.

ناشناس گفت...

باز خدا رو شکر هستند کسانی که داد تمدن ما رو بزنند . خاک پای همشون

ناشناس گفت...

چرا اینقد دیر به روز میکنید وبلاگتونو؟

ناشناس گفت...

به راستی که ایران سرزمین گنج های ÷نهان هستش.

نور گفت...

سلام
امیدوارم که روزی این به صورت یک فرهنگ بشه که ما قدر بزگان و دانشمندان کشورمون رو در همان زمانی که هستند بدونیم و از اونها به خاطر زحماتشون قدردانی بشه.

ناشناس گفت...

یعنی امروز هم هستند کسانی که تحول ایجاد کنند ؟؟؟؟؟

زاهد گفت...

سلام
واقعا که مسولیت علما و دانشمندان خیلی سخت هستش.

محمد رضا گفت...

به راستی که دانشمندان وارثان پیامبران هستند.
البته دانشمند واقعی

علی گفت...

سلام
امروز نیاز به کسی هستش که اونقدر باید قدرت داشته باشه که تمام این فرهنگ ها رو از زیر و رو عوض کنه.

ناشناس گفت...

ایران مهد علوم بوده ولی امروز ... !!!