۱۳۹۰ تیر ۳, جمعه

دیار آشنای کهن

4) سرزمین گنجهای پنهان

 (( نام آوران پنهان))

نور را نمیتوان برای همیشه خاموش کرد درخشش استعدادهای این مرزوبوم همچون تابش نورهایی است که از هزاران سال قبل تاکنون در این سرزمین تابیده و باگذر زمان به حرکت خود ادامه میدهد.
از اینکه گنجینه های علم و هنر و نوآوری در ایران از دیرباز وجود داشته تردیدی نیست و نمی توان فرهنگ و تمدن غنی این دیار که با آداب و سنن نیک آمیخته است را انکار کرد مخصوصا توحید و یکتاپرستی مردمان غیرتمند و دلاورش که زینت تاریخ پرافتخارمان است همواره بر چهره زیبای ایران زمین میدرخشد در زمان های مختلف نام آوران و اندیشمندانی جهش ها و تلاش های نوآورانه ای در زمینه های علمی،ادبی،هنری و ... انجام دادند و هر یک نیز با سختی ها و رنج های عصر خود به مبارزه پرداختند اما نام نیک و نتیجه ارزنده زحمات خویش را برای جامعه و تاریخ ایرانیان به یادگار گذاشتند که هم اکنون با افتخار از آنان یاد میشود.
البته در هر عصری افرادی در تلاش بودند تا فرهنگ و هنر و آداب نیک سرزمینشان را زنده نگه دارند و یا نسبت به گسترش آن بکوشند اما هیچ هدف نیکی پدیدار نگشت مگر آن که موانع و دشمنانی در مقابلش ایستادگی کردند.
در این عصر و زمان هم عده ای آرام یا متعصبانه سعی در شناسایی و یادآوری ونگهداری گنجینه عظیم فرهنگی و میراث جاویدان ایران نمودند و عده ای هم به ظاهر آن پرداختند و از بها دادن به فرهنگ غنی و زنده نگه داشتن زبان اصیل و گسترش هویت و اصالت ملی و مذهبی سخن ها گفتند و شعارها دادند اما در عمل نتوانستند حرکتی نو و موثر انجام دهند به استثنای دلسوزانی که در اندیشه فرهنگ و هنر خودی بودند اما بستر مناسب را نیافتند وزمینه مساعد برای اظهار و ابراز و اجرای طرح های مبتکرانه وجود نداشت اما عده ای اندک توانستند با وجود تمامی مشکلات و سختی ها اهداف والای خود را دنبال نمایند و از گذرگاه های سخت و موانع دشوار بگذرند و حتی در این راه مورد دشمنی و کینه توزی بدخواهان و حسودان قرار گیرند و چه بسا با بدترین ابزار و شیوه و قوای قهرکه با آن ها برخورد نمایند که نمونه بارز آن را میتوان ابداع و بنیان زیباترین رشته ورزشی دنیا به دست ایرانیان اشاره کرد که علی رغم جذابیت و منحصر به فرد بودن حرکات و آداب و پوشش و ... مورد غضب و تهدید و برخورد شدید فضای امنیتی قرار گرفتند،با اشاره ای گذرا و منحصر به سابقه ارزنده اما دردآور رزمگاه کمان دو ایران و بنیانگذار و ریاست ارجمند و پرتلاشش واقعیتی تلخ آشکار خواهد شد که چگونه جوانانی از این مرز و بوم آهنگ نیک نمودند و با دستان تهی توانستند ارزشمند ترین حرکت فرهنگی ورزشی را انجام دهند و نه از سوی بیگانگان بلکه از سوی دشمنان داخل کشور مورد هجوم ناجوانمردانه قرار گیرند.
اینک بنگریم که چه کاری عظیم صورت گرفت و می نویسم و می گویم و سکوت نخواهم کرد حتی اگر سنگها سهمگین بر من فرود آیند،از بزرگ مردی که تمام توان و جوانی خویش را صرف زنده کردن فرهنگ غنی و اصالت ملی مان کرد خواهم نوشت،
نمی هراسم و از جوان نابغه ای که با عمل شگفت انگیز و ابتکار های جذاب و پسندیده اش دیدگان همه را خیره کرد مینویسم.
غم نان را فراموش میکنم و از یاور بزرگ جوانان این مرز و بوم خاطره ها و سخن ها خواهم گفت.
ترس جان را به کناری مینهم و از جوانمردی و ایستادگی افتخار قوم آریا یکیتای قهرمان،دریایی از نوشته ها را روانه میکنم
از آنانی که با صداهای خشنشان با آوای زیبای استاد بزرگ موسس رزمگاه کمان به مقابله پرداختند باکی ندارم و عاشقانه در وصف این عاشق طریق و درستی مینویسم.
از بانک های شغالان و درندگی کفتاران نخواهم ترسید و از شیر خفته سرزمین شیران قطره قطره واژه های راستین را به رودخانه زلال معرفت و حقیقت واریز میکنم.
آری از یک مبتکر خلاق همان بنیانگذار وارسته رزمگاه کمان دو ایران استاد عبدالحمید باقریان (یکیتا) خواهم نوشت باشد گل واژه های عشق مرحمی بر زخم یاران وفادار وچراغی روشن از حقیقت وجود نام آوران پنهان سرزمین گنجهای نهان گردد.
من از دروغ و تهمت و ناجوانمردی بیزارم برای همین از درستی و نیکی و جوانمردی این مهربان استاد والا خواهم گفت و در این راه آنکه شنواست بشنود و هر که بیناست ببیند و آنکس که میخواهد بیاندیشد که براستی با نخبگان سرزمینمان چه کردند و چه کردیم و حقیقتا چه باید میکردیم؟
درود خدا و دوستان خدا بر او باد،بر او که هر آغازی را با یاد خدا و هر دیداری را با درود و هر فرجامی را با بدرود تا درودی دیگر خواند.

۲۸ نظر:

طالب گفت...

دوست عزیز در نگاه کسی که پرواز را نمی فهمد،هر اندازه اوج بگیری کوچکتر خواهی شد...
درود بر یکیتا و یاران وفادارش

وطن گفت...

درود بر همه انسان های آزادی خواه به خصوص این استاد عزیز

فرامرز گفت...

عظمت مردان بزرگ از طرز برخوردشان با مردان خرد آشکار می شود...

مریم گفت...

چه بسیار آدمیان نادانی كه مهربانی شایستگان را بر نمی تابند. آنها در نهایت یا به بردگی تیزدندانان گرفتار آیند و یا چهره زشت تنهایی را آشكارا ببینند.((ارد بزرگ))

امیر علی گفت...

سلام
به راستی ما با این رفتارهایمان چه جوابی برای آیندگان خواهیم داشت،آیا خواهیم گفت که ما نور را دیدیم ولی آن را انکار کردیم؟ آیا خواهیم گفت که در کنار یکیتا بودیم ولی او را یاری نکردیم؟آیا خواهیم گفت که دلسوزی ها و جوانمردیهای یکیتا را با چشمانمان نظاره گر بودیم ولی برایش قدمی بر نداشتیم؟آیا خواهیم گفت که او را در سخت ترین شرایط تنها گذاشتیم؟

...پس بیاییم به گونه ای رفتار کنیم که تاریخ و آیندگانمان از ما به نیکی یاد کنند.

مرتضی گفت...

هنگامی که تو را دیدم پیدا بود که از قبیله ی دیگری هستی.از قبیله ی عشق از قبیله ی آسمان.دیدگانت را در خورشید و نگاهت را در ماه خواندم.من از پنجره ی چشمان تو با آسمان آشنا شدم و به ستارگان سلام دادم.
اینک تنها کسی که در دلم جای دارد فقط تو هستی تو.
همیشه زنده باد نام تو...

azadnegar گفت...

همت کن و بپا خیز آغاز آفتاب است

درودی شایسته و بایسته به شما که اینگونه دست به قلم شده اید و زیبا مینگارید صدای آواز کمان چه خوش آواست

ریحانه گفت...

انتهای شب،‎ ‎نگرانی‎ ‎هایت را‎ ‎به‎ ‎خدا بسپار‎ ‎و آسوده بخواب...

خدا بیدار است...

ناشناس گفت...

براستی چگون میتوان از زحمات و لحظه های پر از رنج و تنهایی استادی فرزانه تشکر و قدردانی کرد ؟

مهدی گفت...

"کل اناء یترشح به ما فیه"(از کوزه همان برون تراود که در اوست)
دوست عزیز، از مشتی انسان کم ظرفیت و نادان انتطار بیشتری نداشته باش.

ناشناس گفت...

ولی نخبه بودن هم چه هزینه های سنگینی داره

ناشناس گفت...

چه عجب قسمت بعدی این مجموعه هم به روز شد. ممنونم ازتون

ناشناس گفت...

اسطوره ها و سرآمدان ملی ، گنجینه های با ارزشی هستند که باید آنها را زنده نگاه داشت.اسطوره ها جایشان در موزه نیست ، می بایست به سرآمدان درخششی ویژه بخشید و آنها را دوباره پروراند تا با اندیشه جوانان امروز گره بخورند و بدینگونه نیرنگ های دشمنان را ناکام گذارند .

ناشناس گفت...

آخه چقدر تو میهن ما خائن هستش !!!!!!!!! اینا از کجا آمدند

ناشناس گفت...

چرا همش تاریخ تکرار میشه ؟ چرا همش با نخبگان و ادم های مهم این همه بد رفتاری می شه ؟

زیبا گفت...

همه ما در برابر تلاش و طرح های نیک و شایسته نخبگان و دانشمندان میهنمون مسئولیت و وظیفه داریم که ازشون دفاع کنیم و پاشون وایسیم

ناشناس گفت...

جای تحسین داره واقعا

رضا گفت...

درود بر یکیتای بزرگ،هم او که آوای بلند پر از مهر و دوستی اش در سرتاسر این دیار کهن طنین انداز شده و بوی عطر سخنانش چون مشک در این سرزمین پیچیده و نور سبز روشنش چون خورشید تاریکی و ظلمت را درنوردیده.

ناشناس گفت...

استاد مهربانم : با کدامین واژه ستایشت کنم چه بگویم که شایسته محبت تو باشم تو مرا با زندگی آشنا کردی تو به من بهتر زیستن را آموختی پس بدان تا ابد و برای همیشه دوستت دارم.

ناشناس گفت...

من فکر می کنم
که پشت همه ی تاریکیها
شفافیّت شیری حیات نهفته است.
این راز رااز حفره ی ماه و روزنه های ستارگان دریافته ام.

ناشناس گفت...

به امید آشکار شدن نور پر فروغ ایلیا بر این زمانه سرد و تاریک...

مهدیه گفت...

خداوند خود محافظ و حامی یاران حق خواهد بود...

زهره گفت...

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم
یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم

ناشناس گفت...

امید داریم چنین مجموعه هایی پیشرفت کنند و همه موانعشان را از سر راهشان بردارند . انشاءالله

هدی گفت...

آنکه بر کردار خویش فرمانروایی کرد و دلیرانه بسوی راه های نارفته رفت بی گمان آموزگار آیندگان خواهد شد .

ناشناس گفت...

خدا تنها تنهایی است که تنها را تنها نمی گذارد.

الهام گفت...

درود بیکران خداوند برشما که با ایستادگیتان در مقابل ظالمان نامی نیک در تاریخ از خود به یادگار گذاشتید.

علی گفت...

می بهشت ننوشم زجام ساقی رضوان
مرا به باده چه حاجت که مست بوی تو باشم
درود بیکران خداوند بر نام آوران پنهان دیار کهن،خصوصا یکیتای بزرگ